În lumea auto se întâmplă lucruri… și pe noi ne interesează tare de tot ce se întâmplă prin Renault, în a cărei proprietate se află marca Dacia. Uzina de la Mioveni este vârful de lance Renault în materie de producție a automobilelor „low cost” Dacia din întreaga lume, fiind în fond locul istoric al nașterii acestui produs. Bine, dar asta nu ne e de ajuns pentru a sta liniștiți, fără grija zilei de mâine.
Nu-i e bine lui Renault
Anul 2019 nu a fost un an bun pentru Grupul Renault. Producătorul francez este atât de nemulțumit de rezultatele din 2019 și deopotrivă atât de îngrijorat de viitorul apropiat, încât a anunțat la începutul anului 2020 prin directorul general interimar, doamna Clotilde Deblos (director financiar al grupului), că nu este exclusă închiderea de uzine din Grup în perioada care urmează.
DRAC-ul din Wuhan…
Colac peste pupăză, investiția Renault din China, DRAC ( Dongfeng Renault Automotive Company), inaugurată în 2016, nu prea merge. Să nu mai vorbim că Uzina Reunault din China se află fix în Wuhan, care înainte de a fi cunoscut ca centru al epidemiei de coronavirus mondial, este un real centru al industriei de automobile, supranumit „Detroit al Chinei”. În Wuhan, prezența investițiilor franceze din domeniul auto este imensă. Acum producția din Wuhan stă și această stagnare afectează un lanț major de fabricație Renault. Nici Dacia de la Mioveni nu este scutită de acest imens neajuns! În Wuhan se află o serie de producători de componente auto, inclusiv pentru Dacia. Asta ca să vedeți că nu virusul prezintă pericol, ci consecințele acestei isterii… Apropo, francezii nu au făcut nicicum circul italienilor, cu toate că s-au repatriat în masă din lipsă de activitate… fără nicio amenințare de virusare a concetățenilor săi. Problema nu este gravitatea virusului, ci pagubele imense generate de blocarea economiei.
SPRING, o Dacia concept electrificată, virtual…
Cu doar 3, 4 zile înainte de deschiderea „Salonului Auto de la Geneva” a fost sistat evenimentul! Caz fără precedent, cu consecințe teribile asupra bugetelor firmelor participante la Salon. Renault anunțase prezența unui „concept Dacia” electrificat integral. Sub denumirea de DACIA SPRING, într-un comunicat sumar a fost prezentat digital acest concept electric, anunțând intrarea în fabricație a unui model electric peste un an. Nu se spune unde!
E greu de zis dacă acest tip de produs va intra totuși în fabricație în termenul estimat și la fel de dificil este să ne pronunțăm față de uzina în care se va fabrica. Noi sperăm să se întâmple la Mioveni, dar nu avem nicio asigurare în acest sens.
Este suspectă lipsa de comunicare a celor de la Dacia Mioveni pe acest subiect. De altfel, constat cu amărăciune că de peste un an de zile, Uzina Dacia ori tace, ori nu prea vorbește, ori nu lămurește… O fi vreo strategie?! Probabil… Acum, că există oficial amenințarea cu închiderea unor uzine din grupul Renault, e firesc să existe o precauție suplimentară în zona comunicării, dar nu cred că precauția trebuie confundată cu tăcerea! Ziariștii români au făcut fel și fel de considerații pe marginea modelului electric, dar cele mai multe dintre abordări sunt destul de confuze sau chiar eronate.
Uzina din Mioveni stă bine, dar…
Vestea bună e că dacă e să comparăm uzinele Reanult din toată lumnea, Dacia de la Mioveni stă foarte bine, probabil chiar cel mai bine. Cea mai mare Uzină Renault ar fi cea de la Togliatti, deținută prin AvtoVaz, unde lucrează peste 36 mii de salariați și unde există o capacitate de producție de peste un milion de unități anual, dar la Mioveni, pe o suprafață de 280 ha, cu vreo 13 mii de salariați, se fabrică peste 400 mii de autoturisme anual, plus câteva sute de mii de motoare, cutii de viteză și alte componente mecanice.
… Despre salarii
E greu de crezut să se poate pune problema vreunei majorări în acest an, în condițiile financiare precare ale Grupului și mai ales după această criză din Wuhan. Eu mă aștept ca în cel mai bun caz să fie păstrate salariile actuale, iar o eventuală reducere de personal să fie doar pe o perioadă scurtă. În acest context așez un alt semn de întrebare, față de suspendarea reuniunii anuale cu presa pentru raportarea rezultatelor financiare și comerciale ale Uzinei de la Mioveni!
Șocul Ghosn… CEO nou cu experiență Toyota și VW…
Renault a resimțit din plin efectele negative ale imaginii fostului PDG, Carlos Ghosn, arestat, evadat… vai, vai… Noul președinte al Renault, domnul Jean Dominique Senard, considerat un „social și sociabil” notoriu, îndeamnă printr-un slogan la echilibru și etică! Managementul este asigurat la nivel de vârf în regim de interimat prin intermediul directoarei financiare, doamna Delbos.
…LUCA DE MEO, un italian haios, dar ferm și echilibrat, sortit să închidă o Uzină…
A fost desemnat un nou director general, CEO, în persoana unui italian, fost manager la SEAT și VW, Fiat, Toyota… domnul Luca de Meo, caracterizat ca un tip ferm dar echilibrat, cu un dezvoltat simț al umorului, spirit sportiv, haios de fel… Este amuzantă remarca lui față de un meniu cu care a fost servit prin 2000 într-un restaurant japonez din San Francisco în compania unor oficiali de la Toyota: „Mi-au dat un pește toxic preparat prost din care puteam să mor”… Evident că italianul știe ce înseamnă mâncarea bună. Vorbitor a cinci limbi, la 52 ani Luca de Mea va prelua funcția de CEO Renault în iulie a.c. Îl așteaptă o viață grea – nu degeaba se spune că va fi plătit chiar și mai bine decât Carlos Ghosn. Pe timpul lui Luca De Meo se vor închide totuși niște fabrici, uzine Renault?! Care vor fi acestea? Nu vă pripiți să credeți că vor închide Uzina din Donfeng! La Wuhan s-ar putea să fie locul potrivit fabricației de mașini Dacia electrificate. S-ar putea, nu zic altceva… Capacitatea de producție de la DRAC (inițialele Uzinei din Wuhan, regiunea Hubei) este de 150 mii de autoturisme, cu posibilă extensie la 300 mii! Acum, cu doar vreo 2000 de salariați, se fabrică câteva zeci de mii de Kadjar. Greu de crezut să închidă vreo Uzină din Eurasia, zonă în care este inclusă și Uzina de la Mioveni, alături de cea din Turcia, de la Bursa, și de cele rusești ale AvtoVaz sau Renault Moscova… Orice suspendare de fabricație în Europa s-ar lăsa cu revolte tipic franțuzești, destul de dure… Argentina, Columbia, Venezuela…?! Marocul merge bine… e foarte greu de prezis care va fi uzina din Grupul Renault ce se va închide! Renault nu a mai închis o Uzină din 1977, când în urma unor nemulțumiri continue ale belgienilor de la Vilvorde au închis uzina. Cine va urma și de ce?
Un Dumnezeu francez pentru binele românilor…
Revin, pe final, la Dacia din România, unde Renault deține 99,43 % din acțiuni și mă întreb iar și iar… cum de Statul Român nu a fost în stare să-și păstreze și el măcar 10 la sută…?! Ignoranța guvernanților români este fără limite. Mulți dintre politicienii noștri parlamentari habar nu au care este procentul Renault la Dacia. Am auzit de mai multe ori pe câte un politician spunând că „dacă o fi să plece Renault, nu ar fi mare bai, pentru că o să facem noi, românii, „Dacii” în continuare…” Vai de prostia lor, dar mai ales vai de noi, care trăim într-o țară condusă de astfel de politicieni!
Românii nu prea știu în general că Dacia, uzina asta, nu mai este deloc, dar deloc românească și că patronul este Renault, care poate lua în exclusivitate oricând, orice decizie dorește, potrivit strategiei sale financiare. Să dea Dumnezeu să le meargă bine francezilor în România, fie ca Dumnezeu să fie și francez… altfel, suferința noastră cred că va fi infinit mai mare decât a lor… Pronosticul meu este că nu se va întâmpla acest lucru. Directorul general Christophe Dridi a reușit să țină Uzina la nivel ridicat de competitivitate, fiindu-i alături directorul Renault Eurasia, Nicolas Maure, unul dintre cei mai competenți manageri pe care îi are Renault!
Nicolae Badiu