Pe stadioanele românești nu mai apar reclame cu societăți comerciale, cu produse sau firme mari ! Apar aproape exclusiv doar reclame cu CASE DE PARIURI! De aici înțelegem cât de mare este traficul în acest domeniu… Oamenii, după ce că sunt săraci, vai mama lor, joacă tot ce au la pariuri… Adică se transferă sărăciile de colo-colo… Cert este că proprietarii caselor de pariuri câștigă constant, indiferent de cine pierde! Asta e economia României?!
Mă aștept ca în curând să vedem pe stadioane panouri publicitare cu reclame la POMPE FUNEBRE, nu de alta dar e un domeniu de afaceri excepțional, poate chiar mai tare ca pariurile… Duduie industria de POMPE FUNEBRE ! Nu există spital în România care să nu aibă la intrare cel puțin o firmă de Pompe funebre, cu merțane din clasa super lux, pentru transport funerar, parcate în față, ca atracție principală! Industria de POMPE FUNEBRE pare a fi devenit locomotiva economiei naționale! Duduie!
Apropo de reclame, cei care se ocupă de creația spoturilor publicitare se numesc publicitari. Un nume cam nașpa, dar, în fine, așa le zice… Ei sunt cei care studiază piața, mentalul și gusturile clienților pentru diverse produse ori servicii, și funcție de rezultate decid cum să-i ademenească prin creațiile lor publicitare, direct sau în subliminal. Sunt multe de discutat pe tema asta, dar e clar că funcție de conținutul reclamelor ne cam dăm seama cât de proști trebuie să fie cei cărora li se adresează.
Observ că publicitarii uzează mult de sensul dat unor cuvinte de către clienții țintă. Mă opresc acum doar la un exemplu. Sunt o serie de produse alimentare ambalate în sticle pet reciclate. Ei bine, publicitarii nu semnalează clienților calitatea conținutului din aceste sticle ci doar faptul că sticlele sunt RECICLATE! Ca și cum, dacă sticla e reciclată, apa sau uleiul, sau sucul, sau ce-o mai fi, sunt de o calitate superioară! Este vorba de fapt despre o speculație a analfabetismului funcțional generalizat! Publicitarii au descoperit că mesajul de RECICLAT este echivalent cu CALITATE SPECIALĂ, în mintea celor mai mulți!
Desigur, ei vor veni în întâmpinarea analizei mele argumentând că mesajul lor este o formă de încurajare a acțiunii de reciclare… bla, bla.. Aiurea! Adică dacă bei apă de-asta din sticlă reciclată, ai încurajat reciclarea, pe banii tăi! Nu, evident! Încurajezi reciclarea doar prin acțiunea de colectare selectivă a deșeurilor, ceea ce e cu totul altceva!
Nu mai vorbesc de faptul că noi plătim servicii de salubritate pentru colectarea deșeurilor reciclabile! Ar trebui să se întâmple exact invers, adică noi să fim plătiți, dar deh… la noi există un curent de parandărăt generalizat… Cam toate ne merg de-a parandărătălea, inclusiv mințile cu care percepem spoturile publicitare… Nu toți, dar excepțiile nu prea mai contează.